Dag 29. 67km - Reisverslag uit Samos, Spanje van Ans en Jac - WaarBenJij.nu Dag 29. 67km - Reisverslag uit Samos, Spanje van Ans en Jac - WaarBenJij.nu

Dag 29. 67km

Door: Jac

Blijf op de hoogte en volg Ans en Jac

25 Mei 2017 | Spanje, Samos

Villafranca del Bierzo is een echt toeristische dorpje door al de Camino-gangers. Het stikt er van de eettentjes. Allemaal serveren ze hetzelfde menu. Kiezen is dan gemakkelijk, maakt niets uit.
Eerst hebben wij nog een oud klooster bezocht wat nu in gebruik is als een pelgrims huis, met bar, restaurant en veel bedden op de eerste etage. Het restaurant is wel heel speciaal. De tafels staan in twee van de vier gangen om een grote​ binnenplaats. In deze gangen is het lekker koel. Te koel voor ons om te eten, terwijl de temperatuur toch 30 graden was.
Eerst weer wat water en voedsel ingeslagen voor morgen. Water uit de kraan is niet te drinken. Heeft een sterke chloor smaak​.
Wat ons opvalt is dat wij steeds later naar bed gaan en geen tekenen van vermoeidheid vertonen. Dat was de eerste twee weken wel eens anders.
Vanmorgen weer eens een echt uitgebreid ontbijt. Heerlijk.
De fietsen weer beladen en op voor weer nieuwe berg te bedwingen. Gelukkig weer een mooie aanloop van 18 km redelijk vlak.
Hierna volgde een lekkere klim van 15 km. Veel 4 tot 5%. Met pittige delen tot wel 9%.
Op de top weer een stempel gehaald, waar wij opnieuw de 2 Italianen troffen. Hierna 10 km op een hoogte vanaf 1200 meter gefietst, waarna er een afdaling volgde van 12km.
In deze afdaling passeerden ons een aantal Amerikanen. Voorop een vrouw en daar achteraan een gast die zijn benen bijna op de achterdrager had liggen. Een beetje onverantwoord, vanwege de toch wel af en toe sterke windvlagen.
Nog 10 km tot onze Casa in Samos. Halverwege kregen wij een kleine​ bui over ons heen. Snel op zoek naar de regenkleding. Deze lagen​ helemaal onderin in onze fietstassen. Gelukkig al lang niet meer nodig gehad. Nu eigenlijk ook niet, de regen was van korte duur.
In onze Casa kregen wij aangeboden om de was te laten doen. Zat in de prijs tot onze verrassing. Al de fietskleding zit nu in de machine. Dat is wel zo gemakkelijk ipv een handwasje.
Zojuist nog even het grootste klooster van Spanje bezocht. Dat deden (prinses) Irene en haar Carlos namelijk ook. Zij hingen daar aan een muur op één van de vele foto's. Dat zal ons wel niet overkomen.
Het aantal monniken in het klooster is extreem laag. 8 stuks. Je kunt er wel op een soort van retraite.
Zo dadelijk 18.00 uur, gaan wij aan de tapas. In onze Casa. Zat ook in de prijs. Niet te geloven.
Gisteravond hebben wij onze planning nog een beetje aangepast. In plaats vanaf morgen in 3 dagen naar Santiago de Compostela te fietsen, doen we het in 2 dagen. Anders worden dag afstanden wel heel kort met nog maar 140 km te gaan.

• 25 Mei 2017 - 21:53

Margo:

Dat is snel dat jullie op de plaats van betemming zijn.
    En daarna?????
    Vakantie vieren?

• 26 Mei 2017 - 07:19

Ans En Jac :

Ja, de reis verloopt tot nu toe voorspoedig. Vakantie vieren doen we nu al, maar straks dan even zonder te moeten fietsen. Dat wordt o.a. al langer uitslapen. Nu steeds om een uur of zeven op.

• 26 Mei 2017 - 09:50

Ria Fijn:

Geweldig JAC en Ans,dus nog maar 140 km.
    En zo te horen zijn jullie nog best wel fit ,of worden steeds fitter!
    Heb wel ontzag voor jullie ,had gisteren na een fietstochtje met Jos al zadelpijn, doen we zeker te weinig ,ik ben meer op lopen gericht.
    Heel veel succes met de laatste loodjes!