Dag 28. 80km - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Ans en Jac - WaarBenJij.nu Dag 28. 80km - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Ans en Jac - WaarBenJij.nu

Dag 28. 80km

Door: Jac

Blijf op de hoogte en volg Ans en Jac

24 Mei 2017 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Zoals gezegd het stadje bekeken. Mooie stad met een bijzondere kerk in combinatie met een voormalig bisschoppelijk paleis, wat rond 1900 is ontworpen door Antoni Gaudí. Op een ander plein stond een bouwwerk met twee klokkenluider​s, die ieder met hun hamer om en om de klok deden luiden.
Op dat plein dachten wij buiten te kunnen eten. Onmogelijk, dat kon alleen binnen op de 1e etage. Wij naar binnen, gelukkig aan de plein kant met een open raam. Half buiten.
Even later (10 minuten) werden buiten 4 tafels gedekt en die mensen kregen dezelfde menukaart. Even ons ongenoegen uitgesproken in ons beste Spaans, en ook wij mochten naar buiten. Zou dan wel 1 euro duurder zijn. Verder was een pot bier niet inbegrepen in het menu del dia.
Goed gegeten en bij de afrekening bleek niets van extra kosten voor bier en het buiten eten. Vreemde gasten die Spanjaarden.
Vanmorgen op tijd uit de veren voor een flinke klim. Werd het toch weer half negen.
De klim begon rustig en bouwde zich in de laatste 10km op van 7 tot 10%. Wat zijn de benen van Ans toch sterk. Voor menig man (4) en vrouw (3) met gelijkwaardige bepakking, was de klim te zwaar.
Lopen lijkt mij echter nog zwaarder.
Voor de laatste 10 km zagen wij vele soorten fietsen. Een tandem en ook een soort vouwfiets met kleine wielen. De vouwfiets was ook voorzien van bepakking. Deze bleek van een kleine Aziaat te zijn. De fiets was exact zijn maat. Die fiets mij niet voorbij zei Ans. Wij waren een uurtje eerder boven dan verwacht. Lag dit aan de Aziaat of de goede benen?
Op de top lazen wij de app van mijn zus Annie. Gelukkig weer een goede uitslag!!!! In Santiago de Compostela zullen wij voor haar nog een kaarsje opsteken. Kan nooit geen kwaad.
Voordat de echte afdaling begon kwam er nog een korte klim van 12%. Een afdaling van 15km remmen knijpen, volgde. Je kreeg er kramp van in de handen. Zelfs met ingehouden remmen gingen we nog 25 km per uur. Veel bochten in het slechte wegdek, dus oppassen geblazen. We waren wel zo verstandig om de helm een keertje op te zetten. Is eigenlijk verplicht in Spanje, maar de politie is ons al een paar keer voorbij gereden zonder aanhouding. Zijn toch maar buitenlanders zullen ze denken. Hierna een verdiende rustpauze genomen. Wij zaten heerlijk en de tijd liep ons weg. Na pas 1 1/2 uur weer op de fiets. Wat was het intussen heet geworden.
Ondertussen hebben wij zoals echte pelgrims betaamt, wat stempels gehaald voor in pelgrims paspoort. Je hebt deze zeker van de laatste 200 km nodig, anders wordt het paspoort niet afgestempeld in Santiago de Compostela.
De laatste km waren toch nog zwaarder dan verwacht. De hitte in combinatie met korte venijnige klimmetjes, slopen je.
Half vier gearriveerd bij ons nieuwe Casa in Villafranca del Bierzo.
Met nog 200km te gaan, schroeven wij het tempo terug. Iedere dag iets minder. Dat betekent langer uitslapen of eerder op de dagbestemming. Morgen echter nog een flinke klim naar iets van 1300m hoogte. Dat alleen zijn al 800 hoogte meters vanaf onze Casa.
Je merkt wel dat het hier steeds drukker wordt met Camino-gangers. De locals spelen hier handig op in. Heel veel overnachtingsmogelijkheden, maar ook veel transporteurs om camino-gangers en/of bagage te vervoeren.
Nu wij weer beneden de 800 meter zitten, zie je ook de wijnbouw weer terug.
PS Jac zijn benen zijn ook super!! Hij heeft zwaardere bagage dan ik en bergop blijft hij achter mij en moet zijn tempo dan bergop aan mij aanpassen.

• 25 Mei 2017 - 00:13

Jo Jenniskens:

Hoihoi Ans en Jac

Tjongejonge, petje af voor jullie, al dat klimmen en afdalen met volle bepakking.
    Ik krijg al de bibbers als ik het alleen maar lees: kilometers afdalen met een vaartje van 25 km per uur :))

En het einddoel komt in zicht...

• 25 Mei 2017 - 12:38

Huub: